Total Pageviews

Monday 1 September 2014

ALAM SEKITAR DAN PENCEMARAN


ALAM SEKITAR DAN PENCEMARAN

       




PENGENALAN

        Alam sekitar merujuk kepada segala komponen hidup (biosis) seperti haiwan dan tumbuhan dan yang bukan hidup (abiosis) contohnya, tanah, bentuk muka bumi, cuaca dan factor kimia . Alam sekitar memainkan peranan yang penting dalam kehidupan manusia. Alam sekitar yang tidak tercemar memberikan kita satu suasana yang selesa serta menyamankan dan membawa impak dalam pembangunan negara. Manusia berusaha membangunkan alam sekitarnya untuk kesejahteraan hidup. Satu keseimbangan wujud antara manusia dan organisma dengan alam sekitar dan keseimbangan ini adalah dinamik, iaitu sentiasa berubah.

Populasi manusia yang kian meningkat pada hujung kurun ini telah membawa kepada peningkatan pelbagai masalah alam sekitar. Aktiviti yang dijalankan seperti perindustrian and pembalakan telah mengancam alam sekitar. Masalah ini semakin serius dan telah diiktiraf sebagai masalah sedunia dan telah dibincangkan di Sidang Puncak Bumi di Rio de Janeiro pada 1992. Isu-isu yang dibincangkan termasuklah pencemaran. Aktiviti-aktiviti manusia kini yang hidup dengan kemajuan sains dan teknologi serta mementingkan pembangunan ekonomi merupakan punca pencemaran yang utama. Pencemaran mengubah persekitaran sehingga keseimbangam ekosistem terjejas.

Pencemaran ialah pembuangan bahan-bahan buangan secara tidak terkawal. Pencemaran ialah pengumpulan bahan-bahan yang tidak sesuai kepada kehidupan di persekitran kita. Bahan-bahan yang tidak sesuai ini dipanggil bahan-bahan pencemaran. Kebanyakan pencemaran yang berlaku adalah disebabkan aktiviti-aktiviti manusia. Terdapat berbagai jenis pencemaran iaitu pencemaran tanah, udara, air dan bunyi. Pencemaran alam sekitar ini telah memberi impak yang besar terhadap pembangunan negara kiat dan kehidupan harian manusia.








No comments:

Post a Comment