Total Pageviews

Sunday 14 September 2014

Isu alam sekitar




1.0 Isu alam sekitar


1.1 Pencemaran tanah





            Isu alam sekitar yang kini sering dijadikan tajuk utama perbualan masyarakat kita ialah isu pencemaran tanah yang telah memberi kesan negatif terhadap pembangunan negara. Malaysia telah menjadi salah satu tempat pelancongan yang terkenal di seluruh dunia kerana mempunyai hutan-hutan yang cantik dan menarik minat pelancong asing. Namun begitu, Malaysia kini telah menghadapi masalah pencemaran tanah yang telah menjejaskan industri pelancongan negara kita. Pencemaran tanah berlaku apabila sesuatu kawasan itu bertukaran warna, kesuburan, dan hakisan terhadap tanah. Pencemaran ini berlaku akibat pembuagan bahan-bahan buangan dari kilang, pembuagan sampah di merata-rata tempat, pembalakan yang tidak terkawal dan penggunaan racun yang berlebihan oleh sesetengah orang yang tidak bertanggungjawab dan hanya mementingkan keuntungan sendiri tanpa memikir kesannya terhadap negara kita. Pencemaran tanah ini telah menyebabkan gangguan terhadap tumbesaran tumbuh-tumbuhan. Hal ini telah menyebabkan negara kita kehilangan hutan-hutan yang cantik dan menyebabakan kepupusan binatang liar. Negara kita mendapat perhatian pelancong dari seluruh dunia kerana kita mempunyai hutan hujan tropika yang unik dan amat cantik. Pelbagai jenis binatang liar seperti orang hutan, burung enggang dan musang juga telah menarik minat para pelancong. Apabila pencemaran tanah berlaku, maka kesemua pemandangan alam sekitar yang indah ini akan dimusnahkan. Hal ini secara tidak langsung akan menjejaskan industri pelancongan negara kita.


1.2 Penebangan hutan



Seterusnya, aktiviti penebangan hutan yang bertujuan untuk pembinaan kawasan perumahan atau industri pelancongan, aktiviti pertanian dan pembalakan haram juga telah menyebabkan kemusnahan hutan yang agak serius. Negara kita kini sedang pesat membangun bangunan-bangunan yang tinggi, kilang dan rumah-rumah untuk mencapai kemewahan dan keselasaan rakyat. Masyarakat juga menjalan aktiviti penebangan hutan secara haram untuk tujuan aktiviti pertanian. Aktiviti pertanian penanaman padi bukit di Sarawak banyak dijalankan secara berpindah randah.  Aktiviti pertanian secara berpindah randah ini telah memusnahkan kawasan hutan kerana sebelum melakukan pertanian, hutan perlu ditebang dan seterusnya akan dibakar. Namun, masyarakat kita telah mengabaikan kesannya terhadap pembangunan negara kita apabila tidak menjalankan aktiviti penebangan hutan secara terancang. Apabila berlakunya penebangan hutan secara haram, binatang-binatang liar ini akan kehilangan tempat tinggal dan sumber makanan. Lama-kelamaan, binatang-binatang liar ini akan semakin pupus akibat kelaparan. Hal ini menyebabkan pelancong asing tidak lagi berminat melancong ke negara Malaysia kerana tidak dapat menikmati pemandangan alam sekitar yang cantik serta binatang-binatang liar yang unik. Pendek kata, isu pencemaran tanah yang dihadapi pada masa kini mampu menjejaskan industri pelancongan negara kita.

Selain menjejaskan industri pelancongan, aktiviti penebangan hutan yang tidak terkawal juga telah menyebabkan kesan rumah hijau. Hal ini demikian kerana kepupusan pokok telah menyebabkan berkurangnya penukaran karbon dioksida kepada organik karbon di udara dan secara tidak langsung peningkatan pemekatan karbondioksida di udara akan menyebabkan masalah pemanasan dunia. Kejadian ini menyebabkan ramai orang sakit dan menghidap penyakit kanser kulit akibat suhu bumi yang terlalu tinggi. Hal ini telah menyebabkan masyarakat kita tidak dapat menjalankan aktiviti di luar rumah seperti aktiviti pertanian kerana takut akan sakit akibat cuaca yang terlalu panas dan tidak selesa. Sayur-sayuran yang ditaman juga tidak dapat hidup kerana cuaca yang tidak bersesuaian. Hal ini menyebabkan hasil pengeluaran pertanian terpaksa berkurangan dan secara tidak langsung menyebabkan kenaikan harga sayur-sayuran. Rakyat terpaksa membelanja wang yang lebih banyak untuk membeli sayur-sayuran di pasar. Hal ini menyebabkan rakyat Malaysia tepaksa bekerja di luar negara seperti Singapura, Brunei dan New Zealand untuk menyara kehidupan keluarga mereka kerana pendapatan di luar negara dikatakan lebih lumayan berbanding di negara kita. Hal ini menyebabkan negara kita mengalami kekurangan orang yang berkualiti dan secara tidak langsung memberi impak terhadap pembangunan negara kerana negara tidak dapat dibangunkan dengan pesat dan maju jika tiada rakyat yang berkualiti.

No comments:

Post a Comment